Wielkasten isoleren

Tijdens het rijden maken uw wielen contact met de weg. Deze wrijving veroorzaakt geluid. We noemen dit rijgeluid. Dit rijgeluid dringt het makkelijkst binnen via de wielkasten en de bodemplaat van de auto. Ook het geluid van een uitlaat kan hoorbaar zijn via de vloer of wielkast.

Wanneer moet ik mijn wielkasten isoleren? Wat voorkomt u hiermee? En hoe doe ik dit?

Op deze pagina gaan we uitgebreider in op dit onderwerp.    

wielkasten isoleren

Auto wielkasten isoleren

De continue wrijving van uw wielen met de weg tijdens een autorit veroorzaken in feite twee typen geluid: contactgeluid en luchtgeluid. 

Contactgeluid
In elke auto hebben we gelukkig goede veren en schokdempers om de trillingen tijdens het rijden goed op te vangen. Dit zorgt voor comfort en minder herrie gedurende een autorit. 

Echter kan er nog een dusdanige energie vrijkomen dat er een trilling in het plaatwerk van de bodem en de wielkasten ontstaat. Dit wordt soms versterkt door opspattend water tijdens hevige regenval. De wielkast of bodem wordt dus door contact in trilling gebracht. Dit rijgeluid lossen we op door de wielkasten en bodem te ontdreunen. 

Luchtgeluid
Met name bij oude campers en oldtimers komt het nog wel eens voor dat er gaten in de vloer of wielkasten zitten. Dit zorgt ervoor dat geluid van buitenaf eenvoudig naar binnen dringt. Denk hierbij aan het geluid van de uitlaat. 

Door massaplaten te gebruiken (eventueel met ontdreuningsplaten) kunt u de geluidslekken dichten en de vloer of wielkasten verzwaren. 

Wanneer kiest u voor isolatie van de autovloer en of wielkasten?

Auto wielkasten isoleren komt met name voor bij oude bestelbussen, campers en oldtimers. Hiervan is namelijk de carrosserie verouderd, kapot of van isolatie gestript. 

In nieuwe auto’s worden vloeren en wielkasten vaak al vanuit de fabriek voorzien van ontdreuning en/of afgewerkte massieve vloeren. 

Grote kans als u een oldtimer aan het opknappen bent of een bus omtovert tot een camper, met dit onderwerp te maken krijgt. 

Of u ontdreuning of massa nodig hebt kunt u soms zien door roestige bodemplaten. Of wielkasten waar gaten of scheuren in zitten. Met name voorin waar opspattend water het meest voorkomt, kunnen die wielkasten een flink kabaal geven.  

Bovendien hebben laad- of bestelbussen hebben vaak te maken met volledig stalen vloeren en wielkasten (zonder enige afwerking binnenin). Piepend en blikkerig geluid in de cabine is vaak een teken van te weinig ontdreuning (en absorptie). 

Hoe pakt u dit aan?

Ontdreuning
EASY Noise Control biedt ontdreuningsplaten aan (ook in handige strokensets) om o.a. wielkasten en of de vloer te ontdreunen. De zogenoemde EASYdemp platen zijn veerkrachtig en stijf (visco-elastisch). Hiermee houden ze het plaatwerk vast zodat ze niet beweging geraken. 

Bij EASYdemp kunt u kiezen uit twee verschillende gewichten. De variant met een gewicht van 4,2 kg per m2 kunt u gebruiken tot een staaldikte van 1,5 mm. De 8,0 kg per m2 kunt u bij dikker staalplaat gebruiken tot ca. 3mm dikte.

Voor ontdreuning hoeft u niet het volledige oppervlak te beplakken met EASYdemp. 60% van het oppervlak is toereikend. Indien u een laag ontdreuningsmateriaal toepast als massa dan is volledige dekking wel van belang.

Massa
Auto vloer isolatie doet u met massa. Een ontdreuningsplaat heeft ook massa, maar belangrijk is dat u dan de volledige vloer hiermee beplakt. In dat geval kunt voor de isolatie auto vloer beter de EASYmass geluidsisolerende vloermat gebruiken. 

Deze vloermat heeft een gewicht van 200 kg/m3 en heeft een mooie afgewerkte kunstlederen toplaag. Hiermee combineert het massa, flexibiliteit en een mooi afgewerkt vloermat. 

Combinatie
Om zowel contact- als luchtgeluid tegen te gaan adviseren we op vloer een combinatie van ontdreuning als massa toe te voegen. In enkele gevallen is ook absorptie (bij een klankkast in de cabine) aan te raden. Auto wielkasten isoleren en auto vloer isolatie is het best te verbeteren door ontdreuning, massa en absorptie.

Aanvullende tips
Indien u uw wielkasten isoleert met een extra omkasting dan kan hierin een klankkast ontstaan. 

Het is aan te bevelen om de omkasting aan de binnenkant te voorzien van absorptiemateriaal. Denk hierbij aan een EASYfoam AC2, TC2, of Noppenschuim Premium).

Meest gekozen

De meest verkochte oplossingen voor wielkasten isoleren en auto vloer isolatie

EASY Noise Control biedt een aantal akoestische oplossingen speciaal voor voertuigen. Voor de wielkasten en vloer

  • EASYdemp
  • EASYmass geluidsisolerende vloer
The Easy choice

EASYmass

Geluisdsisolerende vloer

  • Kunstlederen  toplaag
  • Massief en flexibel
  • Op rol
Bekijk
v.a. €123,61
auto ontdreunen
The Easy choice

EASYdemp

Ontdreuningsplaat

  • Verschillende diktes en gewicht
  • Eenvoudig aan te brengen
  • Zelfklevend
Bekijk
v.a. €10,62

Vraag advies aan

Wanneer u meer inzicht wilt in de huidige akoestische situatie, kunt u een meting op locatie aanvragen. Op basis van deze meting geven wij een praktisch en doelgericht advies.

Vraag advies aan
Advies over gehoorbescherming
Metingen van galmproblemen
Advies over akoestische materialen